We willen tegenwoordig allemaal nieuwe modieuze kleren hebben, en we hebben vijf keer meer kleren dan onze grootvader had. De reden hiervoor is dat de productiekosten van de kleding zijn gedaald en de kledingindustrie tonnen kleding per dag maakt, wat indirect invloed heeft op ons milieu. In de kleding worden microplastics gebruikt, maar zijn die wel veilig? De mode-industrie is verantwoordelijk voor het genereren van ongeveer 10% van de koolstofuitstoot van de mensheid. Deze hoeveelheid is gelijk aan de uitstoot van internationale vluchten wereldwijd en de zeevaart. De industrieën hebben hun productie opgevoerd vanwege de vraag van de consument.
Bovendien hebben de consumenten volgens de rapporten in 2014 60% meer kleding gewinkeld dan in 2000. Als we de traditionele modecyclus bekijken, zijn het er slechts 2, namelijk lente/zomer en herfst/winter. De fast fashion daarentegen heeft 50 tot 100 cycli in een jaar. Ondanks de vraag van de consument belandt de kleding op de stortplaats, en ongeveer 85% van het textielafval komt op de stortplaatsen terecht, die de hele haven van Sydney kunnen bedekken. Op deze manier is de moderne wereld ver gegaan in snelle mode en overconsumptie.
Methoden Milieuvriendelijke productie
Verschillende textielindustrieën werken aan milieuduurzaamheid omdat zij de impact van hun onderneming op het milieu kennen en de risico’s willen voorkomen. Om de impact op het milieu te behouden, moeten de bedrijven in de eerste plaats nagaan op welke gebieden zij tekortschieten, waardoor het milieu wordt vervuild, en op zoek gaan naar mogelijkheden om dit te verbeteren. Ten tweede kunnen de bedrijven gebruik maken van de Higg Index van de Sustainable Apparel Coalition om de arbeids-, sociale en milieu-impact te beoordelen; het werk is gedaan en kan worden gebruikt als een leidraad met de naam “Science-Based Targets guidance for the apparel industry”.
Milieuduurzaamheid van verschillende bedrijven
H&M en Zara zijn de reuzen van de moderne wereldmode, en zij hebben het plan opgevat om gebruikte kleding te recycleren; niet alleen deze twee, maar meer dan 33 bedrijven hebben zich in dezelfde fase aangesloten om deel uit te maken van dit project. Het belangrijkste voordeel van dit project is de lagere investering; de bedrijven hoeven alleen te investeren in de recycling van de kleding, waardoor de bedrijven meer winst maken dan voorheen. Het in Los Angeles gevestigde merk beweert dat het bij de productie van de kleding minder water en emissies verbruikt dan andere grote merken.
Veel mensen weten misschien niet dat voor de productie van een katoenen overhemd 700 gallon water nodig is. Dit is de hoeveelheid die een persoon gedurende meer dan twee jaar kan drinken. Dit feit maakt de textielindustrie de op één na grootste waterverbruiker.
De verbeterde doeltreffendheid toepassen
De beste praktijk die veel bedrijven volgen is het gebruik van oude kleding, wat leidt tot een verwaarloosbaarder effect op zowel het milieu als het water. Nieuwe kleren maken vergt extra kosten en investeringen. Patagonia’s Worn Wear is het programma dat zijn diensten aanbiedt aan kleding producerende industrieën om hun oude kleding te herstellen. Bedrijven als Mud Jeans, Gwynnie Bee, en Rent the Runway hebben hun projecten om hun oude kledingstukken te verbeteren gegeven om te experimenteren om het effect te zien. Aan de andere kant breken sommigen af om de snelle mode te volgen en zich aan de twee te houden.
Voordelen van het begrijpen van duurzaam consumentengedrag
De bedrijven die zich aanpassen aan de eisen van de veranderende wereld met de vraag van dringende Duurzaamheid zal bloeien voor een lange tijd met vele voordelen. Een duurzaam bedrijf kan nieuwe manieren van zakendoen identificeren en speelt een belangrijke rol in innovatie. Bovendien kan een duurzaam bedrijf opkomende technologieën, nieuwe producten en markten identificeren en benutten om de efficiëntie van de organisatie te verhogen, innovatie te introduceren en werknemers te motiveren en te behouden.
Consumenten aanzetten tot duurzaam gedrag
We kunnen duurzaam consumentengedrag definiëren als de handelingen die de negatieve impact op het milieu kunnen verminderen. Volgens de rapporten willen de consumenten ook duurzame producten hebben en zijn ze bereid daarvoor te betalen. 66% van de gebruikers is wereldwijd bereid duurzame producten te gebruiken. De resterende 44% van de consumenten moet duurzame producten en het gebruik ervan begrijpen. Dit kan worden gedaan door de prijs van duurzame producten te verlagen of door gerecycleerde producten als alternatief te gebruiken, waardoor de vraag zal toenemen. Veel mensen kopen goedkope producten. Als het bedrijf meer bloeit, kan het zich meer op zijn markt richten.
Conclusie
Tot nu toe hebben we elk aspect van fast fashion en duurzaam consumentengedrag samen met de overconsumptie gedecodeerd. Om de industrieën levensvatbaar te houden voor de toekomst, is het van essentieel belang om de milieu- en consumptie problemen op te lossen. Het is onze verantwoordelijkheid om ons milieu veilig te houden om de volgende generatie te beschermen. Als het op grote schaal gebeurt, is de dag niet ver meer dat er een tekort aan water in de wereld is, en de temperatuur kan zeer hoog worden waaronder overleven niet meer mogelijk is.